Historie a současnost

Furch Guitars – příběh značky

Každý muzikant během své hudební kariéry hledá vlastní styl, který vystihne jeho hudební osobnost. Touží být výjimečný, jedinečný a originální, a podle stejných měřítek hledá i hudební nástroj sobě na míru. Bez této touhy by nevznikla ani firma Furch. Její příběh se ovšem začal odvíjet ještě dříve, než byla oficiálně založena.

 

Již v sedmdesátých letech dvacátého století trápil povoláním zámečníka a zároveň aktivního hudebníka Františka Furcha naprostý nedostatek a nedostupnost kvalitních hudebních nástrojů vyšší třídy v tehdejším socialistickém Československu. Komplikovaný a příliš nákladný import nástrojů ze zámoří jej nakonec přiměl k myšlence vyrobit si vlastní nástroj na míru svépomocí a povedlo se mu proměnit starý bubínek na jeho první banjo. Reakce hudebníků na jeho první nástroj byly velmi pozitivní a vyvolaly poptávku po výrobě kytar mezi jeho blízkými známými. František postupně vyrobil několik prvních prototypů v té době velice žádaných a populárních kytar tvaru round back, které během krátké doby vyvolaly mnohem větší zájem o tyto nástroje.

 

Přestože komunistický režim zakazoval veškeré soukromé podnikání, touha Františka Furcha po hudebních inovacích a kvalitní výrobě spolu s rostoucím zájmem hudebníků o výrobu nástrojů na míru představovaly mnohem silnější motivy. V roce 1981 se proto František začal věnovat výrobě kytar naplno a vytvořil malou, z pohledu režimu ilegální a jednočlennou „garážovou“ firmu (podle moderní terminologie startup) s vlastním logem ve tvaru písmene „F“, které po menších průběžných úpravách zdobí hlavy hudebních nástrojů Furch dodnes.

 

Během 80. let František vyrobil přibližně sto hudebních nástrojů – především kytar typu roundback s laminovaným parabolickým korpusem a také několik mandolín. Na české hudební scéně si díky tomu vybudoval pověst prvotřídního kytarového stavitele a jeho nástroje se staly volbou mnoha špičkových hudebníků. Navzdory nepřízni tehdejšího režimu se mu dařilo výrobu udržet a „utajit“, aniž by se dostal do konfliktu se zákonem.

Zlom v jeho podnikání nastal v roce 1989, který v Československu přinesl Sametovou revoluci a následně pád komunistického režimu. František tak mohl nadále pracovat a realizovat své vize beze strachu z pronásledování. Hned v následujícím roce proto přestěhoval svou dílnu z garáže rodinného domu do oficiální dílny se zhruba 20 m2 tovární plochy a najal svého prvního zaměstnance.

 

Na počátku 90. let byla celá produkce firmy Furch nabízena pouze na českém trhu. Sortiment nabídky nadále tvořily především kytary typu round back a nové modely vlastní řady Silueton, jimiž František upozornil na to, že jeho konstrukční zaměření bude samostatné, nezávislé a v mnoha ohledech nekonvenční.

 

Neustále rostoucí poptávka přivedla Františka Furcha k myšlence získat pro firmu mnohem větší výrobní prostory a nejvhodnějším řešením se v průběhu času ukázal komplex mlýna z 16. století v obci Velké Němčice. Společnost Furch si v roce 1992 nejprve pronajala část tohoto objektu a později, v roce 2000, jej i odkoupila a přesunula se něj veškerou infrastrukturu.

 

Během roku 1993 proběhla první významná obměna modelové nabídky. Vývoj se odklonil od kytar vzoru round back a začal plnit tržní poptávku celodřevěnými kytarami ve třech základních tvarech korpusu: Dreadnought, Grand Auditorium (neboli Jumbo) a Superjumbo. Nabídku kytar rozšířil také unikátní model Silueton Drive – avantgardní pódiová kytara (tzv. stage-guitar) s tepelně tvarovaným korpusem konstrukce roundback, tvarem těla double-cutaway a snímáním kombinujícím volitelný kobylkový piezosnímač s magnetickým humbuckerem.

 

V roce 1998 se nabídka nástrojů Furch dále rozšířila o stylově zaměřenou řadu kytar Blueshand, Rockhand a Jazzhand, využívajících nežebrované klenuté zadní rezonanční desky, která se od té doby stala jedním z hlavních směrů konstrukčního vývoje a designérského stylu značky Furch.

 

Věhlas značky s typickým logem „F“ se postupně šířil i do sousedních zemí a poptávka začala rychle narůstat. František proto postupně navyšoval výrobní kapacitu dílny a v roce 1999 již ve společnosti pracovalo 25 zaměstnanců. Tentýž rok přinesl také otevření první značkové prodejny v Brně a významné změny v sortimentu. Byly představeny zbrusu nové třídy kytar pro nové tisíciletí: série Millennium, která nabídla svěží moderní design, a série Vintage, rozvíjející tradiční design. Obě tyto modelové řady zůstaly základem nabídky kytar Furch až do současnosti. O tři roky později byl rovněž představen prototyp malé dětské kytary „Little Jane“; ta byla v roce 2010 redesignována do unikátní rozkládací konstrukce, kterou lze opětovně rychle skládat bez použití jediného kusu nářadí při zachování naladění.

 

V roce 2003 odkoupila společnost Furch i zbývající část komplexu mlýna ve Velkých Němčicích. Celý objekt prošel rozsáhlou rekonstrukcí a vytvořil zázemí i dostatečnou rezervu pro veškeré výrobní potřeby společnosti Furch. Umožnil také vznik dalších oddělení, především samostatné výzkumné a vývojové divize pro hledání nových neotřelých technických a konstrukčních řešení. V ní se od roku 2005 mj. pracovalo na optimalizaci zvukových vlastností horní rezonanční desky a jejího žebrování, které v roce 2008 vyústilo do sériově nasazeného ladění horních rezonančních desek. Intenzivní činnost divize vývoje přinesla postupně několik dalších unikátních technologií, které posunuly konstrukční a zvukové vlastnosti nástrojů Furch mezi nástroje nejvyšší světové třídy.

Od roku 2006 se do vedení společnosti zapojil i Františkův syn Petr Furch, který postupně propojil tradiční řemeslnou výrobu s nejmodernějšími obráběcími CNC technologiemi, jejichž programování se dlouhodobě věnoval. Přebral rovněž vedení výzkumného oddělení, které poté vyvinulo např. unikátní technologii UV lakování umožňující dosáhnout tenké vrstvy laku za současného zvýšení tvrdosti a brilantnějších zvukových vlastností, nový design odlehčeného žebrování se zvýšenou tuhostí či inovativní kompozitní konstrukci krku.

 

U příležitosti třicátého výročí založení společnosti Furch proběhla další optimalizace modelového portfolia, které bylo zpřehledněno a rozděleno do nových řad, jež byly zachovány až do současnosti. Jádro týmu společnosti Furch tvořilo v té době již 40 zaměstnanců s vysokými oborovými specializacemi.

 

V současné době společnost s více než šedesáti zaměstnanci řídí a vede Petr Furch, který nadále pokračuje ve vývoji a produkci špičkových nástrojů. Společnost Furch neustále experimentuje s novým designem, konstrukčními detaily a prvky, využívá nejmodernější technologie z oblasti robotiky a zohledňuje výsledky vlastních vědeckých výzkumů zaměřených na další posun akustických vlastností jejích nástrojů. O kvalitě kytar Furch nejlépe svědčí reference špičkových hudebníků, jako například Calum Graham, Glen Hansard, Suzanne Vega, Zdeněk Bína, František Černý či David Koller.

 

Furch představuje technologického lídra v oblasti výroby kytar a bas prémiové kvality. Využívá řadu unikátních výrobních procesů a technologií, které stojí za roční produkcí přibližně 6 000 špičkových nástrojů prodávaných na pěti světových kontinentech v 256 základních modelových provedeních, resp. dalších 658 materiálových kombinacích sestavitelných na zakázku zákazníků. Celkem tak Furch nabízí 914 modelů špičkových kytar pro nejnáročnější zákazníky, jejichž kvalitu podtrhuje i tříletá rozšířená záruka.